فراگشت بن مایه های اساطیری به نقش مایه های درختی در هنرهای سنتی: نقش برجسته ها، نگارگری، فرش، پارچه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و هنر - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده آزاده جهان آرا
- استاد راهنما فرین دخت زاهدی مجید پویان
- سال انتشار 1392
چکیده
عنوان این پروژه « فراگشت بن مایه های اساطیری به نقش مایه های درختی در هنر های سنتی» می باشد که در چهار زمینه از هنرهای سنتی، شامل نقش برجسته ها، نگارگری، فرش و پارچه بررسی و در پنج فصل ارائه شده است. در چهار فصل اول به مبحث اسطوره بویژه اساطیر گیاهی و نمونه ی دگردیسی هایی از این دست در متون کهن ایرانی پرداخته شده و هدف از آن بررسی نقش مایه های حاصل از این بن مایه ها می باشد. فصل آخر این رساله به بررسی این نقش مایه ها در قالب نقش برجسته، نگارگری، فرش و پارچه توجه دارد. در این بخش درختان مقدس در آثار تجسمی باستانی ایران بررسی شده اند. که این امر با توجه به دستاوردهای بخش اول صورت گرفته است. جهت این بررسی مجموعه ای از تصاویر آثار تجسمی با نقش درخت ، جمع آوری و به ترتیب قدمت و بر اساس نوع اثر ( نقش برجسته ها ، نگار گری ، فرش ) دسته بندی شده است. که در هر دسته بر حسب نیاز، زیر شاخه هایی نیز تعریف شده است. مانند نقش برجسته که بخشهایی در زمینه های مختلف از جمله تزئینات معماری ، شهر و... را در بر می گیرد. مجموعه این تصاویر به صورت آلبوم همراه با توضیحاتی در برخی قسمتها و در فصل آخر آورده شده است. متودولوژی این تحقیق، توصیفی تحلیلی می باشد و با استفاده از روش کتابخانه ای صورت پذیرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش، در درجه ی اول جایگاه ارزشمند نمادهای ایرانی از جمله درخت و ویژگیهای ماوراء الطبیعی آن ها را در اذهان ایرانیان نشان می دهد . سپس با تأکید بر اهمیت و ارزش نمادین درخت در آثار باستانی ایران و همچنین هنرهای سنتی که منطبق بر اعتقادات و باورهای ایرانیان است، آنها را ارزشیابی می کند.
منابع مشابه
بن مایه های رمانتیکی شعر نیما
رمانتیسم در ایران حاصل شرایط سیاسی اجتماعی خاصی بود، که متعاقب اوج گیری چالش میان جلوههای گوناگون سنت، تجدد و بحران برخاسته از آن بود. نیما یوشیج، بنیانگذار شعر نو از جمله شاعرانی است که در فضای رمانتیک طبع آزمایی کرده است و بن مایه های رمانتیسم در شعر او تا به جایی است که نمیتوان آن را از اشعار نیما جدا کرد. رمانتیسم نیما حد فاصل رمانتیسم ناسیونالیستی مشروطه و رمانتیسم احساساتی عصر پس از او...
متن کاملکاربرد نقش مایه های اساطیری در آگهی های تجاری چاپی((کاربرد نقش مایه های اساطیری در آگهی های چاپی ورزشی))
امروزه آنچه عامل موفقیت یا شکست سازمان های کسب و کاری محسوب می شود، کیفیت ایده های آن ها و سرعت تحقق بخشیدن به بهترین این ایده ها است. با توجه به تنوع محصولات و ایجاد رقابت در عرصه تولید، توجه به تبلیغ و برقراری ارتباط با مخاطب برای تاثیرگذاری و متقاعد کردن او امری مهم به شمار می آید. برای بالا بردن کیفیت در فرآیند تبلیغات، خلاقیت نقش عمده ای را ایفا می کند. این خلاقیت شامل استفاده از روش ها و ...
15 صفحه اولبن مایه های نمادین در شعر سهراب سپهری
در کنار تشخیص و حسآمیزی، نماد، یکی از ویژگیهای برجسته و مهم لایة بلاغی سبک سهراب سپهری است. برخی از نمادها به دلیل تکرار، به مشخّصهای قابل توجه تبدیل شدهاند و در شعر او بنمایه یا موتیف محسوب میشوند. طبق بررسیهای سبکشناختی، واژههای «آب»، «نور و روشنی»، «تنهایی»، «تهی»، «هیچ»، «نیلوفر»، «سیب»، «شقایق» و رنگ «سبز و آبی» بنمایههای نمادین هشت کتاب هستند. این نمادها برگرفته از سه بخش طب...
متن کاملبن مایه های پایداری در دیوان «ابوسلمی»؛ شاعر معاصر فلسطینی
یکی از شاعران متعهد فلسطینی که زمزمههای مقاومت را در لابهلای دیوان خود، به شیوههای متفاوتی سروده، «عبدالکریم الکرمی» مشهور به «ابوسلمی» است. این شاعر گمنام معاصر که زبانِ اشعارش را وقفِ آرمانهای والای خود و سرزمینش نمود، در سرودههای خویش، زیباترین نواها را در دفاع از وطن خویش نواخته است و عشق به فلسطین، تار و پود وجود شاعر را دربرگرفته است. در دکترین سیاسی «ابوسلمی»، مبارزه تنها راهِ رسیدن به...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و هنر - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023